Sony ZV-1F: Reviews & Tests | Ultieme Vlogcamera (2024)

De Sony ZV-1F is een zeer compacte en gebruiksvriendelijke camera die speciaal ontworpen is voor vloggers en content makers. Je steekt hem zo in je zak, maar hij heeft wel een grote 1 inch sensor aan boord plus en lichtsterke groothoeklens van 20mm. De ultieme vlogcamera voor wie begint met vloggen op YouTube, Insta of TikTok. “Ik zie dit de favoriete camera worden van spraakmakende vloggers, YouTubers, TikTokkers en influencers op sociale media.” Alle belangrijke reviews!

Sony ZV-1F: Reviews & Tests | Ultieme Vlogcamera (1)Sensor: 1 inch | Resolutie: 20.1 megapixel | Objectief: 7.6mm f/2 / fullframe-equivalent: 20mm | Beelden per seconde: 24 | Video: 4K 30fps / Full HD 120fps | Scherm: kantelbaar touchscreen | Elektronische zoeker: nee | Gewicht body: 256gr | Release datum: eind oktober 2022 | Frankwandelt-rating 88/100 | Prijs: 599 euro op CameraNU.nl en op Cameraland.nl en op Kamera-express.nl

Klantreviews op CameraNU.nl >>

Klantreviews op Cameraland.nl >>

Klantreviews op Kamera-express.nl >>

Sony ZV-1F op CameraNU.nl >>

Sony ZV-1F op Cameraland.nl >>

Sony ZV-1F op Kamera-express.nl >>

Sony ZV-1F: Reviews & Tests | Ultieme Vlogcamera (2)Highlights van de Sony ZV-1F

• Hoogwaardige video: 4K met 30fps en Full HD met 120fps
  • Prachtige portretten: Soft Skin Effect voor fraaie huidtinten
  • Haarscherpe ogen: Eye AF scherpstelling voor mens en dier
  • Helder geluid: 3-capsule microfoon
  • Stabiele opnames: 5-assige beeldstabilisatie

Sony ZV-1F versus Sony ZV-1

Sony heeft al een geweldige compactcamera die speciaal gemaakt is voor vloggers en content creators: de Sony ZV-1. Waarom dan weer een nieuwe vlogcamera, de Sony ZV-1F? Groot verschil tussen de ZV-1 en de ZV-1F is de lens. De eerste heeft een veelzijdige zoomlens van 24-70mm, de ZV-1F heeft een ultragroothoeklens van 20mm. Met die 20mm-lens kun je weidse opnames maken. De ZV-1F is ook een stuk voordeliger, maar wat minder geschikt voor fotografie dan de ZV-1.

Sony ZV-1F: Reviews & Tests | Ultieme Vlogcamera (3)Voor TikTok, Instagram en YouTube

De Sony ZV-1F is een geweldige camera als je begint met vloggen of het maken van content voor socials als TikTok, Instagram en YouTube. Daar steel je de show met z’n scherpe beelden, prachtige geluid en tal van creatieve functies. Voor gevorderde vloggers is de ZV-1F ideaal als extra camera, omdat hij zo lekker compact is en een fantastische ultragoothoeklens heeft.

Gebruiksvriendelijk: direct vloggen

Met de Sony ZV-1F zet je gelijk een reuzestap in de wereld van het vloggen. Hij is simpel in gebruik, dus je kunt gelijk aan de slag. En hij heeft geweldige ‘vlogvriendelijke’ features. Zoals een kantelbaar touchscreen en eye-autofocus waardoor je altijd scherp in beeld bent. Mooi is de productshowcase die ervoor zorgt dat producten makkelijk in focus blijven tijdens je reviews.

Sony ZV-1F op CameraNU.nl >>

Sony ZV-1F op Cameraland.nl >>

Sony ZV-1F op Kamera-express.nl >>

Sony ZV-1F: Reviews & Tests | Ultieme Vlogcamera (4)Soft-skin effect

Zo zijn er nog veel meer fantastische features. Om er nog twee uit te lichten: het soft-skin effect zorgt ervoor dat je huid er altijd helder en glad uitziet en de ZV-1F past automatisch de helderheid aan om jouw gezicht te verlichten.

Kraakheldere, vloeiende 4K-video’s

De hoge kwaliteit van de video’s heeft de ZV-1F te danken aan z’n grote 1 inch sensor die in het hart van de camera schuilt. En natuurlijk aan z’n uitstekende 20mm-lens. Met die ultra-wijde lens film je kraakhelder en vloeiend in hoogwaardige 4K-kwaliteit. Je kunt ook makkelijk overschakelen naar adembenemende slow motion-films in Full HD met 100fps.

Sony ZV-1F: Reviews & Tests | Ultieme Vlogcamera (5)Fraaie scherptediepte

De lens heeft een lichtsterk diafragma van f/2.0. Daardoor laat de lens veel licht binnen en dat zorgt weer voor een fraaie scherptediepte in je video’s. Die onscherpe, wazige achtergrond geeft je beelden een professionele uitstraling. Kers op de taart is de bokeh-schakelaar, waarmee je de achtergrond in je video’s met één druk op de knop nóg meer vervaagt.

Ook een genot voor je oren

Voor spetterende content op je socials is niet alleen het beeld belangrijk, maar ook het geluid. Dat zit helemaal snor, want de Sony ZV-1F doet qua geluid niet onder voor andere vlogcamera's. Zo is je stem altijd goed te horen, zelfs bij harde wind of in een drukke omgeving, dankzij de 3-directionele microfoon met windkapje en de Clear Voice Audio.

Sony ZV-1F: Reviews & Tests | Ultieme Vlogcamera (6)Snel en simpel op je socials

Met de ZV-1F maak je creatieve beelden dankzij de vele vlogfuncties. Met de vernieuwde Sony Imagining Edge+ Mobile app deel en bewerk je je beelden nu nog sneller en eenvoudiger. Ook livestreamen is geen probleem, verbind je camera via USB of stream via de app. Nog een laatste pluspunt van de ZV-1F: hij is gedeeltelijk gemaakt van gerecycled plastic.

Sony ZV-1F op CameraNU.nl >>

Sony ZV-1F op Cameraland.nl >>

Sony ZV-1F op Kamera-express.nl >>

Twee andere vlogcamera’s van Sony

Sony heeft nog twee andere vlogcamera’s die interessant voor je zijn: de Sony ZV-1 met een veelzijdige zoomlens en de Sony ZV-E10, een systeemcamera met verwisselbare lens. Benieuwd naar deze twee vlogcamera’s?

Mijn review van de Sony ZV-1 >>

Mijn review van de Sony ZV-E10 >>

Sony ZV-1F: Reviews & Tests | Ultieme Vlogcamera (7)Tot €200 korting op geselecteerde Sony objectieven!

Ontvang tijdelijk tot wel €200 korting op geselecteerde Sony portretlenzen! Je profiteert van deze actie tot en met 30 april 2024!

Deze actie bij CameraNU.nl >>

Sony ZV-1F: Reviews & Tests | Ultieme Vlogcamera (8)Professionele reviewers over de Sony ZV-1F

De Sony ZV-1F: hoe scoort hij bij de reviewers? Alle belangrijke reviews vat ik hieronder voor je samen!

• Dpreview.com (Richard Butler en Jordan Drake, full review): Sony voert volgens Richard en Jordan een moeilijke evenwichtsoefening uit met de ZV-1F. Als goedkoper alternatief voor de ZV-1 moest Sony sommige functies opofferen (ND-filter, RAW-fotografie) of terugschroeven (brandpuntsbereik, autofocusprestaties). “Probleem daarbij is dat ook de voordelen van het gebruik van een speciale camera ten opzichte van een moderne smartphone afnemen.”
    Buiten kijf staat dat de videokwaliteit van de ZV-1F bij vloggen superieur is aan de selfiecamera van je smartphone. Tegelijk verlies je functies als 4K/60p die de meeste smartphones bieden. Is de ZV-1F toch waardevol voor je? Dat hangt grotendeels af van hoeveel je het scharnierende display gebruikt voor creatieve camerahoeken en de slimme 'Product Showcase'-modus.
    Twee functies die volgens de reviewers voor velen de zeer redelijke prijs waard zijn. Daar komt bij dat Sony's professionele fotoprofielen en log-video-opname zijn opgenomen. Dat betekent dat de ZV-1F een geweldige tweede camera kan zijn als je een (veel) duurdere Sony systeemcamera hebt.
    Hoewel de ZV-1F niet in de eerste plaats bedoeld is voor fotografen, kan hij ook voor hen interessant zijn. Zo is de autofocus behoorlijk snel en de combinatie van een grote sensor plus een lichtsterke lens is interessant. De beeldkwaliteit is goed, maar niet significant beter dan die van de nieuwste iPhone, Pixel of Galaxy.
    Volgens Richard en Jordan is het voor vloggers en content makers een slimme keuze om door te sparen voor de geavanceerdere Sony Z-V1 of Sony ZV-E10. “Die bieden veel meer voordelen ten opzichte van een moderne smartphone.” Eindoordeel: een score van 78%.
  • Chip Fotomagazine (full review, februarinummer 2023): De Sony ZV-1F is volgens Chip een voordelig alternatief voor de ZV-1. De camera is vooral gericht op beginnende vloggers, schrijft Chip. “Fotografen zullen sommige functies missen.”
    Goede punten van de ZV-1 zijn de grote 1 inch sensor, de handige directe toetsen en z’n geschiktheid voor streaming. Minpunten: hij heeft geen optische zoom, geen RAW-modus, alleen een ‘cold shoe’ en alleen contrast autofocus.
    De reviewer concludeert: “De Sony ZV-1F biedt weliswaar ultra HD-video’s, streaming en handige knoppen voor een lagere prijs dan de Sony ZV-1, maar de besparingen zijn zo groot dat 650 euro eigenlijk te duur is. Bovendien is de beter uitgeruste ZV-1 inmiddels al beschikbaar voor nagenoeg hetzelfde bedrag.”
  • Sony ZV-1F: Reviews & Tests | Ultieme Vlogcamera (9)Trustedreviews.com (Hannah Davies, full review): Als je op zoek bent naar een compacte en lichtgewicht camera voor het maken van video's, dan is de ZV-1F volgens Hannah de meest betaalbare Sony-vlogcamera tot nu toe. Je legt er scherpe en levendige 4K-video's mee vast.
    Het beste aan deze camera is volgens Hannah de toegankelijkheid. “Alles, van de aanraakbedieningen tot autofocus tot bokeh, is ontworpen om net zo gebruiksvriendelijk te zijn als een smartphone. En dat betekent dat er weinig leercurve is als je nog niet eerder een camera hebt gebruikt. Je hoeft nog geen camera te hebben gehad om de ZV-1F op te pakken en te beginnen met fotograferen.”
    Maar ben je al gewend om te experimenteren met de instellingen en lenzen op een meer geavanceerde camera, dan zullen de beperkte handmatige instellingen en de vaste lens meer beperkend aanvoelen, schrijft Hannah. “Om deze reden zou ik de ZV-1F aanbevelen voor beginners.” Voor meer gevorderde vloggers raadt Hannah de ZV-E10 aan. Die heeft dezelfde Sony-functies met een grotere sensor en de flexibiliteit om je lenzen te wisselen.
    Kortom: de Sony ZV-1F is volgens Hannah een geweldige vlogcamera op instapniveau. Hij is in staat om zonder veel moeite scherpe en levendige 4K-video's te produceren. Eindoordeel: 4 van de 5 sterren.
  • Sony ZV-1F: Reviews & Tests | Ultieme Vlogcamera (10)Forbes.com (Jason R. Rich, full review): Voor vloggers of content-makers is de Sony ZV-1F volgens Jason buitengewoon handig en van grote waarde als je kijkt naar het aantrekkelijke prijskaartje. Maar je offert wel functies op die vaak worden aangetroffen in point-and-shoot- of smartphonecamera's. Denk aan de mogelijkheid om 4K-video op te nemen met 60 beelden per seconde, het gebruik van een ingebouwde flitser en fotograferen in RAW.
    Toch voldoet de ZV-1F met z’n flexibiliteit aan de eisen van vele soorten makers van inhoud. “Met een beetje oefening kan jouw inhoud er consistent professioneel uitzien en klinken, met minimale bewerking en verbetering na de productie.” Jason testte de ZV-1F liefst twee weken. Zijn conclusie: contentcreators krijgen met de ZV-1F veel creatieve controle, terwijl het eenvoudig is om foto's en video's vast te leggen.
    Daarbij is Jason “echt dol op het compacte formaat”. Dat maakt hem gemakkelijk mee te nemen. Hij werkt ook erg goed met de optionele draadloze handgreep en statief. Bovendien zijn er niet veel accessoires nodig om resultaten op professioneel niveau te bereiken. Jason: “Ik zie dit de favoriete camera worden van spraakmakende vloggers, YouTubers, TikTokkers en influencers op sociale media.”
  • Sony ZV-1F: Reviews & Tests | Ultieme Vlogcamera (11)Digitalcameraworld.com (Gareth Bevan, full review): Als je van je telefoon wilt overstappen naar een speciale vlogcamera, maar niet veel te besteden hebt, dan is de Sony ZV-1F een uitstekende keuze, schrijft Gareth na grondige tests.
    De ZV-1F heeft volgens Gareth een betere beeldkwaliteit dan de nieuwste telefoons, uitstekende automatische belichting en een vrij bewegend scherm. Daarmee kun je volgens hem gemakkelijk fantastisch uitziende vlogs maken. Een minpunt is er ook: de tegenvallende digitale beeldstabilisatie laat deze camera in de steek bij buitenopnamen. Dat beperkt de veelzijdigheid van je video's. Eindoordeel: 4 van de 5 sterren.
  • Techradar.com (Kimberley Lane, full review): De Sony ZV-1F is volgens Kimberley een snelle en intuïtieve camera, ideaal voor vloggers die snel aan de slag willen. En hij biedt ook nog eens geweldige fotomogelijkheden. Aan boord is Sony's indrukwekkende SteadyShot-stabilisatietechnologie voor vloeiende 4K-videobeelden. En natuurlijk Sony’s toonaangevende autofocus en face-tracking-AI.
    Mooi zijn verder het touchscreen dat alle kanten op kan draaien plus de Product Showcase-modus met de bokeh-schakelaar. Kimberley: “Dit is een geweldige keuze voor beginnende vloggers die zich richten op gebruiksgemak, maar meer gevorderde videografen en fotografen willen iets krachtigers.” Eindoordeel: 4 van de 5 sterren.
  • Pcmag.com (Jim Fisher, full review): De Sony ZV-1F heeft een mooie brede lens plus digitaal gestabiliseerde 4K en hoogwaardige audio, schrijft Jim. Dat zou vloggers moeten aanspreken. Maar helaas: “De afleidende, fladderende autofocus maakt deze camera moeilijk om aan te bevelen.” Eindoordeel: Gemiddeld met 3 van de 5 sterren.
  • Pocketlint.com (Cam Bunton, full review): Cam schrijft: “De ZV-1F is een camera gebouwd voor beginnende content creators. Of je nu je oog laat vallen op TikTok of Youtube, of je wilt proberen te live-streamen vanaf een desktop gaming PC, de ZV-1F is een toegangspoort tot die werelden, zonder dat je hoeft te investeren in veel verschillende kits.” Eindoordeel: 4 van de 5 sterren.
  • Nomadasaurus.com (Alesha en Jarryd, wereldreizigers, full review): Als je een vlogcamera op instapniveau nodig hebt voor het maken van YouTube-content en ook verticaal wilt fotograferen voor sociale media, maar je de bank niet wilt plunderen, is de Sony ZV 1F volgens Alesha en Jarryd een geweldige optie. Eindoordeel: 3.5 van de 5 sterren.
  • Sony ZV-1F: Reviews & Tests | Ultieme Vlogcamera (12)Klantreview op CameraNU.nl: “Superfijne vlogcamera. Nu een aantal weken kunnen testen. Het beeld is met daglicht echt super de kleuren zijn helder crispy. Het geluid is goed we moeten er even aan wennen, maar buitengewoon ! Door het passende statief is het enorm makkelijk om de camera te bedienen. Het installeren hiervan ging met twee drukken op de knop. Aangezien ik de systeem camera’s gewend ben moet ik wennen aan de kleine knopjes. Juist doordat er zo weinig knopjes op zitten is de camera ook snel te bedienen. In de avond maakt hij mooie opnames zeker op het gebied van video. Als je een professionele camera gewend bent is de kwaliteit van de foto’s onder de maat. Maar dat is slechts voor een klein deel van de mensen zo.” Bekijk alle reviews van kopers >>
  • Klantreview op Cameraland.nl: “Zeer goede camera voor vele toepassingen met de accessoires Beeld van deze vlogcamera is overtuigend. Alles wat een vlogger nodig heeft zit erop. Je kunt handmatig veel instellen. Met de handvat wordt het makkelijk om de camera te bedienen. De touch functie van de camera is goed als je kleine vingers hebt. De camera is ook goed voor streaming en op de pc voor zoom. De prijs is hoog voor een camera. Maar tot eind januari 2023 krijg je de handvat gratis erbij. Voor echte vlogger raad ik hem aan!” Bekijk alle reviews van kopers >>
  • Sony ZV-1F: Reviews & Tests | Ultieme Vlogcamera (13)Klantreview op Kamera-express.nl: “Fantastisch vlogcamera. Ik heb de Sony ZV-1F vlogcamera ontvangen en ik heb hem al een paar dagen gebruikt. Dit is een fantastische camera voor content creators, streamers en vloggers. De camera produceert video's van bioscoopkwaliteit in 4k, het vasthouden van de camera met het statief in je hand is zeer comfortabel en lichtgewicht. Ik hou echt van de manier waarop het beeld mij en de achtergrond vastlegt, en ik hoef de camera niet te ver van me af te zetten. Goed: Bokeh-knop, beeldstabilisatie, kleuren en huidtinten, statief, touchmenu” Bekijk alle reviews van kopers >>
  • DPReview TV (Chris en Jordan, vide-review: Chris en Jordan van DPReview TV hebben de Sony ZV-1F stevig onder de loep in een geweldig video-review op YouTube. De ZV-1F is weliswaar Sony’s meest betaalbare camera voor vloggers en content makers, maar is hij z’n redelijke prijskaartje ook waard? Chris en Jordan duiken de diepte in: ze nemen hem mee naar de brute straten van Calgary om daarachter te komen. En ze laten jou meegenieten van hun avonturen.
    Benieuwd naar dit video-review? Je vindt hem onderaan deze pagina.

Sony ZV-1F op CameraNU.nl >>

Sony ZV-1F op Cameraland.nl >>

Sony ZV-1F op Kamera-express.nl >>

Belangrijkste kenmerken van de Sony ZV-1F

• Heldere spraakopnames: 3-capsule microfoon
  • Voor creatieven: Creative Look voorinstellingen
  • Fraaie effecten: Slow motion en hyperlapse opties
  • Handig: Touch Zoom en Step Zoom functionaliteit
  • Goed verbonden: eenvoudige smartphoneconnectiviteit
  • Zeer gebruiksvriendelijk: je kunt direct gaan vloggen

Sony ZV-1F op CameraNU.nl >>

Sony ZV-1F op Cameraland.nl >>

Sony ZV-1F op Kamera-express.nl >>

Mooie YouTube-review van de Sony ZV-1F

Bekijk een mooie YouTube-review van de Sony ZV-1F door Chris en Jordan van DPReview TV (13:26 minuten). De ZV-1F is Sony’s meest betaalbare camera tot nu toe voor vloggers en content makers. Chris en Jordan namen deze ‘schattige kleine camera’ mee naar de ‘gemene’ straten van Calgary om erachter te komen of het de redelijke prijs waard is. Als je even lekker wilt watertanden. Waarschuwing: daarna wil je hem hebben...

Sony ZV-1F op CameraNU.nl >>

Sony ZV-1F op Cameraland.nl >>

Sony ZV-1F op Kamera-express.nl >>

Beste vlogcamera's van dit moment

Ben je op zoek naar een camera om razendmooie vlogs mee te schieten? Ik heb de allerbeste vlogcamera's van dit moment voor je op een rij gezet! Mijn lijstje is altijd helemaal up to date. Neem een kijkje!

Bekijk de allerbeste vlogcamera's >>

Top 10 compactcamera's

Ben je benieuwd wat de beste compactcamera's van dit moment zijn? Ik heb de 10 beste compactcamera's voor je op een rij gezet! Mijn lijstje is altijd helemaal up to date. Neem een kijkje!

Top 10 compactcamera's >>

Beste compactcamera's tot 500 euro

Je zoekt een supergoeie compactcamera. En je hebt maximaal 500 euro te besteden. Wat is de beste koop voor jou? Bekijk de beste compactcamera's tot 500 euro.

Beste compactcamera's tot €500 >>

Beste webshop voor camera’s

Een fantastische camera koop je niet zomaar ergens. Je koopt hem bij een winkel waar ze verstand hebben van camera’s. En een winkel waar je op kunt bouwen en vertrouwen, óók als er iets mis is met je nieuwe aanschaf.

Ik raad van harte CameraNU.nl aan: een winkel met de allerbeste service en een hoge score op kennis en klantvriendelijkheid. Niet alleen bij mij, maar bij duizenden klanten zoals jij en ik.

De kracht van CameraNU.nl:

• Klantscore op Kieskeurig.nl: 9.2
  • Beste fotowinkel volgens de Consumentenbond
  • Medewerkers hebben een ongekende passie voor fotografie
  • Voor 23:59 uur besteld? Morgen in huis!
  • Beste Website van het Jaar 2022

Alle camera’s op CameraNU.nl >>

Mis de 30 allernieuwste camera’s niet!

Ben jij ook zo hongerig naar nieuwe camera’s? Dan heb ik iets nieuws voor je: vers van de pers staan de 30 allernieuwste camera’s voor je op een rij. Alle prachtige features en reviews van experts doe ik uit de doeken. Hoef jij alleen nog maar te kiezen!

Bekijk de 30 nieuwste camera’s >>

Alle camera’s op een rij: handig overzicht

Voor wie door de bomen het bos niet meer ziet: alle camera's op Frankwandelt heb ik voor je op een rij gezet in een handig, doorzoekbaar overzicht. Zodat jij lekker kunt grasduinen op je zoektocht naar een fantastische nieuwe camera!

Alle camera's op een rij >>

Gepost in: Compactcamera's | Aantal hits: 2206 | Door Frank van der Meer

• Sony | vlogcamera's

Geef je mij sterren?

5.0/5 Waardering (7 beoordelingen)

References

Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Lilliana Bartoletti

Last Updated:

Views: 5844

Rating: 4.2 / 5 (53 voted)

Reviews: 92% of readers found this page helpful

Author information

Name: Lilliana Bartoletti

Birthday: 1999-11-18

Address: 58866 Tricia Spurs, North Melvinberg, HI 91346-3774

Phone: +50616620367928

Job: Real-Estate Liaison

Hobby: Graffiti, Astronomy, Handball, Magic, Origami, Fashion, Foreign language learning

Introduction: My name is Lilliana Bartoletti, I am a adventurous, pleasant, shiny, beautiful, handsome, zealous, tasty person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.